432 Hz a 440 Hz. Co jest prawdą a co mitem?

  • 432 Hz a 440 Hz. Co jest prawdą a co mitem?

    Posted by Unknown Member on 20/12/2021 at 1:31 PM

    Postanowiłem napisać kilka słów. Znawcy tematu pewnie nie potrzebują, ale komuś, kto o tworzeniu i wykonywaniu muzyki ma niewielkie pojęcie, być może się przyda.

    Jestem zawodowym muzykiem, który stosuje w praktyce strój zarówno 440 Hz jak i 432 Hz. Nie jest mi obca ezoteryka, nie jestem twardogłowym realistą. Co nie oznacza, iż akceptuję każdą, czasami absurdalnie nonsensowną new eagową papkę, którą można znależć w sieci, a niestety, jest tego sporo, co całkowicie wypacza sens zagadnienia.

    Obecnie w internecie krąży masa opinnii, jak choćby takie, że Mozart czy Bach “komponowali w 432 Hz” lub też, że “Natura brzmi w 432 Hz” a objawiać ma się to w śpiewie ptaków czy szumie liści. Jednocześnie wskazuje sie na rzekomo szkodliwe działanie muzyki 440 Hz.

    To może od podstaw, postaram się krótko, na tyle, na ile jest to możliwe.

    “Muzyka 432 Hz” to nazwa umowna, w rzeczywistości 432 Hz to częstotliwość wyrażana jednym dźwiękim, często określanym jako Pure Tone. Chodzi tutaj o dostrojenie do tej częstotliwości dźwięku A4 klawiatury fortepianu lub po prostu dźwięku A4 każdego innego instrumentu.

    Nie da się “komponować w 432 Hz”. Kompozycja to dobór dźwięków, interwały między nimi, długość wybrzmiewania. W przypadku Mozarta tysiące nut, nie jedna. Orkiestra zaś może wykonać taką kompozycję w dowolnym stroju i tak bywało wielokrotnie. W zależności od kraju, składu orkiestry i posiadanych instrumentów. W muzyce klasycznej do tej pory trudno mówic o standaryzacji. Kamerton to rzecz stosunkowo młoda ( 1710 rok), herzami posługujemy się dopiero od XX wieku.